دوشنبه 28 خرداد 1403
ظرفیت سازی برای «جهش تولید» با «مدیریت تغییر» فرهنگ سازمانی

ارتقای ۱۱ درصدی ظرفیت آهن سازی SKS با بهبود فناورانه کیفیت محصول

ارتقای ۱۱ درصدی ظرفیت آهن سازی SKS با بهبود فناورانه کیفیت محصول

مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش از ارتقای ۱۱ درصدی ظرفیت تولید کارخانه آهن سازی این مجتمع بزرگ فولادی با استفاده از اقدامات ابتکاری، فناورانه و دانش بنیان به منظور ظرفیت سازی در مسیر دستیابی به «قله جهش تولید» خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، «سید عباس حسینی» ضمن بیان این خبر اظهار داشت: افزایش ظرفیت تولید با روش های فناورانه و نوآوری در فرایندها به عنوان اقدامی ابتکاری و بسترساز «جهش تولید» در کارخانجات آهن سازی مجتمع فولاد کاوه محسوب می شود که در قالب یک کار تیمی، «سرمایه گذاری حداقلی و سودآوری حداکثری»، از طریق جلب «مشارکت عمومی» صنعتگران با اراده و مهندسان متخصص این شرکت محقق شد.
وی مجموع ظرفیت اسمی دو مدول A و B کارخانه آهن سازی مجتمع فولاد SKS را یک میلیون و ۸۵۶ هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: در قالب یک اقدام ابتکاری، فناورانه و دانش بنیان، ظرفیت خط تولید آهن سازی بدون توسعه پلنت، به همت متخصصان داخلی فولاد کاوه، ۱۱ درصد ارتقا یافت.
به گفته حسینی، بهبود سامانه تبادل انرژی(کولینگ تاور)، تزریق پایدار اکسیژن، بهبود جریان گاز احیایی فرآیند، تنظیمات دقیق شاخص های فرآیندی در تمامی اجزای چرخه کنترلی به همراه بازنگری مستمر آنها به منظور بهبود فرآیندها و همچنین ارتقای سطح آموزش کارکنان به عنوان پنج عامل مهم و اثرگذار محسوب می شود که موجب افزایش ظرفیت ۱۱ درصدی تولید در کارخانه آهن سازی، شده است.
مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش در همین رابطه با اشاره بهبود سامانه کنترل دما جهت جلوگیری از کاهش تناژ تولیدی از طریق ایجاد یک سلول جدید کولینگ تاور، خاطرنشان کرد: با بهبود این سامانه و کنترل دمای آب برج خنک کننده، مصرف گاز طبیعی سال ۱۴۰۲ در همسنجی با سال پیش از آن، به ازای تولید یک تن آهن اسفنجی، از رقم ۳۱۰ به ۲۹۰متر مکعب بر تن کاهش یافته است.
وی با تشریح اقدام ابتکاری دیگری مبتنی بر «تزریق پایدار اکسیژن»، تصریح کرد: با بهره گیری از این فناوری، عملکرد فرآیندهای تولید با بهبود چشمگیری مواجه شده؛ به طوری که، ظرفیت تناژ تولیدی از ۱۱۶ به ۱۳۰ تن بر ساعت افزایش یافته و این تولید به صورت پایدار و مستمر تداوم داشته است.
حسینی همچنین اضافه کرد: با تنظیم شاخص های فرآیندی و بازنگری دستورالعمل ها، امکان بهبود عملکرد و کاهش وقوع خطاها و ضایعات فرآیندی فراهم شده است. به عنوان مثال، با بهبود تنظیمات و بهینه سازی مطابق استاندارد و پایش های متوالی، مصرف آب به ازای تولید یک تن آهن اسفنجی از رقم ۱.۵ به ۱.۲۷ مترمکعب بر تن کاهش یافته است.
مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش با تبیین ابعاد دیگری از دستاوردهای فناورانه این شرکت در کارخانه آهن سازی گفت: بهبود شاخص های مرتبط با افزایش کمی حجم تولید در کنار بهبود کیفی محصول نهایی محقق شده است؛ آهن اسفنجی تولیدی از درجه متالیزیشن و خلوص آهن، کیفیت مطلوب تر و بالاتری نسبت به محصولات سال های قبل این کارخانه، برخوردار است.
حسینی در عین حال خاطرنشان کرد: معمولا در عملیات افزایش کمی تولید، برخی شاخصه های اثرگذار بر فرآیند آهن سازی، منجر به کاهش کیفیت محصول می شود اما در طرح ابتکاری فولاد کاوه، افزایش کمی در کنار بهبود کیفی محقق شده است.
مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش در بخش دیگری از سخنانش، به تشریح پیامدهای مثبت اقدامات فناورانه و نوآورانه کارکنان این شرکت برای افزایش ۱۱درصدی ظرفیت تولید روزانه در کارخانه آهن سازی پرداخت و گفت: ظرفیت تولید اسمی روزانه تولید آهن اسفنجی پیش از اجرای اقدامات ابتکاری متخصصان داخلی این شرکت، رقمی معادل پنج هزار و ۵۶۸ تن گزارش شده که با انجام اقدامات فناورانه ظرفیت تولید روزانه به شش هزار و ۲۴۵تن ارتقا یافته است.
به گفته وی، با توجه به اعمال محدودیت های شدید انرژی به ویژه در بخش برق و گاز توسط دولت، کارخانه آهن سازی فولاد کاوه در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید یک میلیون و ۸۶۸تن آهن اسفنجی شده است؛ این دستاورد مهم در حالی رقم خورد که ظرفیت اسمی سالیانه کارخانه بدون لحاظ عامل محدودیت انرژی، تولید سالانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن آهن اسفنجی بوده است.
حسینی اضافه کرد: رکوردشکنی پولادگران مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش در نخستین ماه بهار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نیز تداوم یافت و میزان تولید ماهیانه آهن اسفنجی در فروردین ۱۴۰۳ از رقم ۱۹۲ هزار و ۱۸۳ تن فراتر رفت که در همسنجی آن با تناژ اسمی کارخانه، شاهد افزایش تولید ۱۱درصدی بودیم.
وی با اشاره پیامدهای موثر توانمندسازی، خودباوری و نوآوری کارکنان و مدیران این مجتمع فولادی برای تحقق افزایش کمی تولید خاطرنشان کرد: مهندسان و پولادگران سبزآبی پوش SKS به صورت مستمر و شبانه روزی داده های مرتبط با خط تولید را تجزیه و تحلیل می کنند تا پایداری تزریق اکسیژن و دیگر تغییرات موثر بر کیفیت محصول آهن اسفنجی، حفظ شود.
مدیرعامل فولاد کاوه جنوب کیش در پایان تصریح کرد: خوشبختانه طی یکسال اخیر، «نهضت تحول و پیشرفت» در این شرکت مبتنی بر خودباوری و جلب مشارکت جمعی برای تحقق «جهش تولید فولاد با تکیه بر توان داخلی و دانش بنیان ها» با پیاده سازی مدل «مدیریت تغییر در فرهنگ سازمانی» شکل گرفته است.

نظرات